INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE WDRAŻANIA FUNDUSZU SOŁECKIEGO W GMINIE MORYŃ (na rok 2022)
INFORMACJE OGÓLNE
DOTYCZĄCE WDRAŻANIA FUNDUSZU SOŁECKIEGO
W GMINIE MORYŃ
§ 1
l. Niniejszy dokument określa zasady realizacji przedsięwzięć wynikających z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim.
§ 2
1. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu
sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z póź. zm.); - Przedsięwzięcie - należy przez to rozumieć zadanie, o którym mowa w art. 2 ust. 6 ustawy,
- Wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o przyznanie środków z funduszu
sołeckiego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy na formularzu stanowiącym
załącznik do niniejszego regulaminu.
4) Sołectwie – należy przez to rozumieć Sołectwo Gminy Moryń.
2. Uprawnionym do korzystania z funduszu sołeckiego jest Sołectwo, w imieniu którego działa Sołtys.
3. O sposobie wydatkowania funduszu sołeckiego decyduje Zebranie Wiejskie.
- Zakup usług lub materiałów realizowanych w ramach przedsięwzięć winien być sprecyzowany pod kątem kosztowym oraz zakresowym.
- Całkowita wartość przedsięwzięć powinna uwzględniać wszystkie koszty, w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej i planistycznej oraz nadzoru inwestorskiego, o ile jest to wymagane.
- Informację o wysokości środków funduszu sołeckiego dla danego sołectwa Burmistrz Morynia przekazuje Sołtysom do dnia 31 lipca - roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Wraz z Informacją, o której mowa w ust. 6, Burmistrz Morynia przekazuje także formularze wniosku, pisma przewodniego oraz wzory protokołu, uchwały i listy obecności Zebrania Wiejskiego w sprawie zatwierdzenia wniosku stanowiące odpowiednio załączniki nr A.l, A.2, A.3, A.4 i A.5.
- Przedsięwzięcia przygotowane są przez mieszkańców sołectwa w formie wniosku, Sołtys przekazuje Burmistrzowi Morynia w nieprzekraczalnym terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek.
- Wartość całkowita przedsięwzięć powinna zawierać wyłącznie wkład finansowy Gminy Moryń.
- We wniosku może zostać wykazany wkład własny sołectwa, np. w postaci pracy wolontariuszy lub zebranych od mieszkańców Sołectwa składek na wykonanie zadania.
11. Wniosek uchwalony przez Zebranie Wiejskie i złożony przez Sołtysa w terminie wskazanym w ust. 9 podlega ocenie zgodnie z kryteriami przyjętymi w niniejszym dokumencie.
§ 3
- Oceny wniosków dokonuje Komisja Oceny Wniosków, zwana dalej Komisją.
- Komisję działa w składzie co najmniej 3 - osobowym.
- Skład Komisji, w tym jej Przewodniczącego, powołuje Burmistrz Morynia w drodze Zarządzenia.
- Do członków Komisji stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
§ 4
- Komisja analizuje wniosek pod kątem ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm.) i stwierdza o konieczności stosowania tejże ustawy lub też jej wyłączenia przy realizacji przedsięwzięć w ramach funduszu sołeckiego.
- Komisja dokonuje oceny wniosków pod względem formalnym (tj. czy wniosek: złożony został w wymaganym terminie, został podpisany przez osoby uprawnione i dołączono do niego wymagane załączniki) oraz czy planowane do wykonania przedsięwzięcia są:
- zadaniami własnymi gminy;
- są zgodne ze strategią rozwoju gminy lub planem odnowy miejscowości;
- służą poprawie warunków życia mieszkańców.
3. Do zadań własnych gminy należą zadania z zakresu:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- działalności w zakresie telekomunikacji;
- lokalnego transportu zbiorowego;
- ochrony zdrowia;
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- gminnego budownictwa mieszkaniowego;
- edukacji publicznej;
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
- targowisk i hal targowych;
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- cmentarzy gminnych;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
- promocji gminy;
- współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych;
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
4. Zgodnie z zaleceniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Sołectwo nie powinno finansować w ramach funduszu sołeckiego:
- działalności statutowej placówek oświatowych,
- działalności kościołów wyznaniowych,
- działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby fizyczne lub osoby prawne,
- wynagrodzeń wypłacanych na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenie (chyba że są to konkretnie zlecone prace w ramach uchwalonych przedsięwzięć, np. koszenie, prace ziemne, itp.)
- zakupów alkoholu, papierosów i innych używek.
- Komisja:
- w przypadku stwierdzenia braków lub uchybień wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia lub poprawienia wskazanych kwestii w terminie 3 dni od dnia dostarczenia wezwania,
- przedstawia swoje rekomendacje wraz z wnioskiem Burmistrzowi Morynia w terminie umożliwiającym dochowanie przez Burmistrza terminu określonego treścią art. 5 ust. 5 ustawy.
§ 5
- Za realizację przedsięwzięć i ich terminową realizację odpowiada Sołtys.
- Przy wdrażaniu i realizacji przedsięwzięć z funduszu sołeckiego, Sołtysów wspierać może wyznaczony pracownik Urzędu Miejskiego w Moryniu, lub też opiekun Sołectwa.
- Pracownik Referatu Finansowego lub Skarbnik Gminy, dokonuje kontroli w zakresie zgodności wskazanych kwot z wartością zaplanowaną i wyszczególnioną we wniosku.
- Wydatki każdego przedsięwzięcia winny być zgodne z planowaną wartością całkowitą wniosku oraz terminem realizacji.
§ 6
-
- Sołectwo może dokonać w trakcie roku budżetowego zmiany przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu, składając stosowny wniosek o zmianę w trybie i zgodnie z zakresem jak w procedurze ubiegania się sołectwa o wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
- Wnioski o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego, należy złożyć w terminie do 31 października roku budżetowego którego dotyczy zmiana.
- Do zmiany przedsięwzięć należy wypełnić dokumenty stanowiące załączniki Nr B.1. – B.5.
§ 7
Zalecenie zadań z osobami prawnymi (firmami) następuje na rzecz Gminy Moryń, zaś zlecenie w formie umów zlecenia i o dzieło na rzecz osób fizycznych odbywa się na rzecz Urzędu Miejskiego w Moryniu.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
29 09 2021 10 18 25 2022 zasady korz.z funduszu sol.i zasad wydatkowania (PDF, 669.18Kb) | 2021-09-29 10:18:25 | 58 | |
29 09 2021 10 18 25 2022 zasady korz.z funduszu sol.i zasad wydatkowania (DOCM, 85.76Kb) | 2021-09-29 10:18:25 | 59 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Marek Kurjata Data wytworzenia:
29 wrz 2021
Osoba dodająca informacje
Maciej Molenda Data publikacji:
29 wrz 2021, godz. 10:18
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Molenda Data aktualizacji:
29 wrz 2021, godz. 10:19